پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج

بسم ربّ الشّهدا و الصدّیقین





بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد المصطفی و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین


سلام بر زائران خانه‌ی خدا، میهمانان سرای دولت، و لبیک‌گویان دعوت او. و درود ویژه بر دلهائی که از یاد خدا طراوت یافته و بر فیض و رحمت بی‌دریغ او در گشوده‌اند.


در این روزها و شب‌ها و ساعت‌های اکسیرگون، چه بسیارند آن‌ها که قدرشناسانه، خود را به جذبه‌ی معنویت سپردند و با انابه و توبه، دل و جان را نورانیت بخشیدند، زنگار گناه و شرک را از خود ستردند. سلام خدا بر این دل‌ها و بر این صاحبدلان و پاکان.


همه‌ی برادران و خواهران شایسته است به چنین دستاوردی بیندیشند و این فرصت بزرگ را مغتنم شمارند. نگذارند در اینجا نیز دل‌مشغولی‌های زندگی مادی، که گرفتاری همیشگی ماست، دل‌ها را به خود سرگرم کند. با یاد خدا، با انابه و تضرع، با عزم راسخ بر راستی و درست‌کرداری و درست‌اندیشی، و با کمک خواستن از خداوند، دل مشتاق خود را در فضای توحید و معنویت ناب، به پرواز درآورند و برای پایداری در راه خدا و صراط مستقیم، توشه بگیرند.


اینجا کانون توحید حقیقی و خالص است. در اینجا است که ابراهیم خلیل علیه‌السلام، با آوردن پاره‌ی تن خود به قربانگاه، مظهری از توحید را که غلبه بر نفس خود و تسلیم محض در برابر امر الهی است، برای همه موحدان در سراسر تاریخ جهان به یادگار گذاشت. و در اینجاست که حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله در برابر مستکبران زمان و خداوند زر و زور، پرچم توحید را برافراشت و بیزاری از طاغوت را در کنار ایمان به خدا، شرط نجات و رستگاری شمرد: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی.


حج، بازخوانی و فراگیری این درس‌های بزرگ است. برائت از مشرکان و بیزاری از بت‌ها و بتگران، روح حاکم بر حج مؤمنان است. جای‌جای حج، نمایشگر دل‌سپردن به خدا و سعی و تلاش در راه او، و برائت از شیطان و رمی و طرد او و جبهه‌گیری در برابر اوست. و جای‌جای حج، مظهر اتحاد و انسجام اهل قبله و رنگ‌باختنِ تفاوت‌های طبیعی و اعتباری و برجسته‌شدن وحدت و برادری حقیقی و ایمانی آن‌ها است.


این‌ها درس‌هائی است که ما مسلمانان از هر نقطه‌ی جهان باید فرا گیریم و براساس آن برای زندگی و آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنیم.


قرآن، جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان، عطوفت و مهربانی در میانه‌ی مومنان و عبودیت و خشوع در برابر خداوند را سه نشانه‌ی جامعه‌ی اسلامی دانسته است:


محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار، رحماء بینهم، تراهم رکعاً سجداً یتغون فضلاً من الله و رضواناً.. این سه رکن اصلی برای برافراشتن پیکره‌ی عزتمند و باشکوه امت اسلامی است.

همه‌ی آحاد مسلمانان با توجه به این حقیقت، می‌توانند آسیب‌های کنونی دنیای اسلام را به درستی بشناسند.


امروز دشمن غدار امت اسلامی، گردانندگان مراکز استکباری و قدرت‌های فزونی‌طلب و متجاوزی می‌باشند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطه‌ی ظالمانه‌ی خود بر دنیای اسلام می‌دانند.


همه‌ی ملت‌های مسلمان و پیشاپیش آنان، سیاستمداران و علمای دین و روشنفکران و رهبران ملی کشورها، باید در برابر این دشمن متجاوز، صف متحد اسلامی را با استحکام هر چه بیشتر تشکیل دهند. باید همه‌ی عناصرقدرت را درخود گرد آورند و امت اسلامی را به درستی مقتدر سازند. دانش و معرفت، تدبیر و هوشیاری، احساس مسئولیت و تعهد، توکل و امید به وعده‌ی الهی، چشم‌پوشیدن از خواست‌های حقیر و کم‌بها در برابر کسب رضای خدا و عمل به وظیفه. این‌ها عناصر اصلی اقتدار امت اسلامی است که او را به عزت و استقلال و پیشرفت مادی و معنوی می‌رساند و دشمن را زیاده‌خواهی و دست‌اندازی به کشورهای اسلامی ناکام می‌سازد.


عطوفت در میانه‌ی مؤمنان، رکن دوم و نشانه‌ئی دیگر برای وضعیت مطلوب امت اسلامی است. تفرقه و ستیزه‌جویی میان بخش‌های امت مسلمان، بیماری خطرناکی است که باید با همه‌ی توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از دیرباز در این عرصه نیز به تلاش گسترده و بی‌وقفه دست زده‌اند و امروزه که بیداری اسلامی، آنان را وحشت‌زده کرده است، تلاش خود را شدت بخشیده‌اند. همه‌ی سخن دلسوزان آن است که تفاوت‌ها نباید به تضاد تبدیل شود و چندگونگی نباید به ستیزه‌گری بینجامد.


امسال را ملت ایران سال انسجام اسلامی نامید. این نامگذاری بر اثر آگاهی از توطئه‌های شدت یافته‌ی دشمنان برای اختلاف‌افکنی میان برادران بود. در فلسطین، در لبنان، در عراق، در پاکستان و افغانستان، این توطئه‌ها کارگر شد و بخشی از مردم یک کشور مسلمان، در برابر بخشی دیگر به جنگ و ستیز برخاستند و خون یکدیگر را ریختند. در همه‌ی این حوادث تلخ و مصیبت‌بار، نشانه‌های توطئه آشکار بود و چشم‌های تیزبین، دست دشمن را مشاهده کردند.


فرمان: «رحماء بینهم» در قرآن به معنی ریشه‌کنی این ستیزه‌گری‌ها است. شما در این روزهای پرشکوه و در مناسک گوناگون، می‌بینید که گرد یک خانه می‌گردند. به سوی یک کعبه نماز می‌گزارند؛ نماد شیطان رجیم را با هم سنگباران می‌کنند؛ در نماد قربانی کردن تمنیات و هوس‌های نفسانی به یک گونه رفتار می‌کنند؛ در میعاد عرفات و مشعر در کنار یکدیگر به تضرع می‌پردازند. مذاهب اسلامی در اصلی ترین و بیشترین فرائض و احکام و عقاید، به همین اندازه به یکدیگر نزدیک‌اند. با این حال، چرا باید تعصب‌ها و پیشداوری‌ها میان آنان آتش افروزی کند و دست خیانتکار دشمن، به این آتش خانمان‌سوز دامن بزنند.


امروز کسانی با کوته‌بینی و بی‌خردی، به بهانه‌های واهی، جماعت بزرگی از مسلمانان را مشرک می‌شمارند و حتی خون آنان را مباح میدانند. این‌ها چه بدانند و چه ندانند، در خدمت شرک و کفر و استکبارند. چه بسا کسانی‌ که احترام به بارگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اولیاء و ائمه دین علیهم‌السلام را که تکریم دین و دینداری است، شرک و کفر نامیدند، اما خود در خدمت درگاه کافران و ستمگران درآمدند و هدف‌های پلید آنان کمک کردند.


عالمان راستین و روشنفکران متعهد و زمامداران صادق باید با اینگونه پدیده‌های خطرناک مبارزه کنند.


وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضه‌ی حتمی است که با همکاری خردمندان و دلسوزان متعهد میتواند راه‌های عملی آن آن پیموده شود.


این دو رکن عزت، یعنی از سوئی مرز بندی و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر استکبار، و از سوئی تراحم و همگرایی و برادری میان مسلمانان، آنگاه که با رکن سوم یعنی خشوع و تعبد در برابر پروردگار همراه شود، امت اسلامی در راهی که مسلمین صدر اسلام را به اوج عظمت و عزت رسانید، پی در پی به پیش خواهد رفت و ملت‌های مسلمان از عقب‌ماندگی حقارت‌باری که در قرن‌های اخیر بر آنان تحمیل شده نجات خواهند یافت.


طلیعه‌ی این حرکت بزرگ آغاز شده و امواج بیداری در همه جای دنیای اسلام کمابیش به حرکت درآمده است. رسانه‌ها و تبلیغات دشمن و عواملش می‌کوشند هر جنبش آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلب را در هر نقطه‌ی جهان اسلام به ایران یا به شیعی‌گری نسبت دهند، و ایران اسلامی که نخستین پرچمدار پیروز بیداری اسلامی است، مسئول ضرباتی بدانند که از سوی غیرتمندان کشورهای مسلمان در عرصه‌ی سیاست یا فرهنگ بر آنان وارد می‌شود. آنان حماسه‌ی بی‌نظیر حزب‌الله در جنگ 33 روزه، ایستادگی مدبرانه‌ی ملت عراق که به تشکیل مجلس و دولتی نادلبخواه اسغالگران منتهی شد، صبر و استقامت اعجاب‌انگیز دولت قانونی فلسطین و ملت فداکار آن و بسیاری از آیات تجدید حیات اسلام در کشورهای مسلمان را با تهمت‌هائی همچون ایرانی‌گری یا شیعی‌گری متهم می‌سازند تا حمایت یکپارچه‌ی دنیای اسلام را دچار محذور کنند. ولی این ترفند نخواهد توانست با سنت الهی که پیروزی مجاهدان فی‌سبیل‌الله و نصرت‌دهندگان دین خدا است، پنجه در افکند.


آینده از آن امت اسلامی است، و یکایک ما می‌توانیم به سهم خود و بقدر توان و ظرفیت و مسئولیت خود، آن آینده را نزدیکتر سازیم.


مراسم حج، برای شما حج گزاران نیکبخت، فرصت بزرگی است تا خود را بیش از گذشته آماده‌ی ادای این دین کنید.


امید است توفیق الهی و دعای حضرت مهدی موعود عجل الله له الفرج، شما را در این هدف بزرگ یاری دهد.



والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته
السیدعلی الحسینی الخامنه‌ای
4 ذی‌الحجة 1428هجری
24 آذر 1386


دیدار با اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی

بسم رب الشهدا و الصدیقین

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ را فضای تنفسی جامعه خواندند و تأکید کردند: آرمان اصلی ملت ایران رسیدن به جامعه ای رشید، موحد، پرنشاط، پرامید، عدالت طلب، دارای اعتماد به نفس، پرکار، پیشرو، پیشرفته، دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت است و «فرهنگ» مهمترین عامل دستیابی به این هدف والاست.

                                             

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به تأثیرگذاری عمیق فرهنگ در ابعاد مختلف جامعه و کشور افزودند: فرهنگ عمومی علاوه بر رفتارهای فردی و اجتماعی در تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای حکومتی نیز کاملاً مؤثر است و به همین علت باید آن را به شکلی صحیح، تبیین و پیگیری کرد.

ایشان، اهداف عمومی ملت مسلمان و انقلابی ایران را مبانی و معیارهای دستیابی به جامعه آرمانی برشمردند و افزودند: باید ضمن پرهیز از بحثهای صرفاً نظری و ذهنی، به تطبیق وضع فرهنگی موجود با وضع مطلوب و آرمانی پرداخت و با مشخص کردن عیبها و مشکلات و بررسی علل و عوامل آنها، به برنامه ریزی زمانبندی شده برای رفع مشکلات و دستیابی به اهداف و آرمانها، همت گماشت.

ایشان متذکر شدند: باید فعالیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه ساز تحقق عدالت اجتماعی، رفتارهای صحیح فردی و اجتماعی و دین باوری در جامعه و کشور شود.

حضرت آیت الله خامنه ای،‌افزایش نشاط کار و ابتکار، ارتقاء اعتماد به نفس فردی و ملی، افزایش امید، مصرف صحیح و تقویت گرایش به کالاهای ساخت داخلی، توجه بیشتر به نشانه ها و آثار «اسلامی، ایرانی و انقلابی» در معماری عمومی کشور و افزایش خطرپذیری و شجاعت اقدام را از جمله اهداف مثبت فرهنگی خواندند و افزودند: زمینه دستیابی به این اهداف در جامعه وجود دارد و تحقق آنها،‌مستلزم تبیین مهندسی فرهنگی، برنامه ریزی و تلاش بیشتر است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ناکافی بودن کارهای انجام شده در زمینه مهندسی فرهنگی، تأکید کردند: باید این مسئله مهم را خیلی جدی تر گرفت.

ایشان با تشکر از تحرک و جدیت شورایعالی انقلاب فرهنگی به وی‍ژه رئیس جمهور و همچنین دبیر این شورا، در ایفای وظایف حساس و سنگین این نهاد، شورایعالی انقلاب فرهنگی را مجموعه ای از صاحبنظران و صاحب اختیاران برشمردند و خاطرنشان کردند:‌فلسفه وجودی این ترکیب، برخورداری شورا از قدرت تصمیم گیری و اجراست و این ترکیب منحصر به فرد می تواند و باید کشور و جامعه را در حرکتی نظام مند و پیشرو، به سمت و سوی آرمانهای مورد نظر به پیش ببرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از نگاه نادرستی که تصمیم گیریهای شورایعالی انقلاب فرهنگی را با اختیارات دستگاهها در تناقض می داند افزودند: این شورا، در فرازی بالاتر از مسئولیتها و وظایف دستگاههای مختلف و با نگاه واقع­بینانه و در عین حال آرمانگرایانه به فعالیتهای همه دستگاهها، سمت و سوی واحد فرهنگی می دهد و حرکت هماهنگ سازمانها و دستگاهها را برای تحقق اهداف و آرمانهای عمومی سازمان می بخشد.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به جایگاه مهم و حساس شورایعالی انقلاب فرهنگی، مصوبات آن را برای همه دستگاهها، لازم الاجرا دانستند و افزودند: همانگونه که امام راحل عظیم الشأن نیز تأکید می کردند مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست که البته برای تحقق این مهم، باید ساز و کار مشخصی تدوین شود.

رهبر انقلاب اسلامی، همچنین ‌تقویت بیشتر عقبه کارشناسی شورایعالی انقلاب فرهنگی و تعامل بین این شورا با نخبگان و کارشناسان حوزه و دانشگاه را مهم دانستند و برنامه ریزی برای تحقق موضوعات مطرح شده در این دیدار را ضروری خواندند.

در ابتدای این دیدار آقای احمدی ن‍ژاد رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد این شورا، فرهنگ را روح حاکم و جهت گیری اصلی در تمام فعالیتها می داند و در دوره جدید توانسته در فضای عمومی جامعه، ادبیات انقلاب را حاکم و امید، شجاعت، آرمانخواهی، همبستگی ملی، پیوستگی با نظام اسلامی را تقویت کند.

رئیس جمهور آماده کردن زمینه برای شکوفایی ذهنها، و حمایت و ارتباط گسترده با نخبگان جامعه را از دیگر اقدامات شورایعالی انقلاب فرهنگی برشمرد و افزود: این شورا برای ایجاد و ترمیم ساختارها و اصلاح محتوای تصمیمات گامهای خوبی برداشته است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به تنوع دستگاهها و نهادهای فرهنگی، هماهنگی بیشتر این دستگاهها را در اجرایی کردن سیاستهای کلان فرهنگی خواستار شد.

آقای دکتر مخبر دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در گزارشی با اشاره به تشکیل شوراهای تخصصی مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی و تحول و نوسازی نظام آموزشی گفت: این شوراهای تخصصی با برگزاری مستمر و مداوم جلسات خود پیشرفت مناسبی داشته اند به طوریکه نقشه جامع علمی کشور در کمتر از یک سال آینده تهیه و تقدیم خواهد شد.

دکتر مخبر به تعامل خوب شورا با حوزه های علمیه و دانشگاهها برای ایجاد کرسیهای آزاداندیشی اشاره کرد و افزود: شورایعالی انقلاب فرهنگی گامهای خوبی در زمینه توجه به فناوریهای نوین ازجمله هوا و فضا، نانو و IT برداشته و ایجاد پایگاه استنادی علوم در ایران و جهان اسلام (ISC) را در دست بررسی و انجام دارد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همچنین از بررسی ملاکهای ارتقای اساتید دانشگاه با هدف بومی کردن علوم و ایجاد نهضت نرم افزاری خبر داد همچنین چند تن از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در این دیدار دیدگاههای خود را درباره مسائل مختلف بیان کردند.

نخبه پروری سیاسی

بسم ربّ الشّهدا و الصّدیقین

بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ''تلاش برای نخبه‌پروری سیاسی''، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران نیز به تبع این فرمایش، طرحی موسوم به ''طرح نخبه‌پروری سیاسی'' را شروع کرد. هدف از این طرح به عمل رساندن این فرمایش رهبر معظم انقلاب، یعنی پرورش نخبه‌ی سیاسی، است.

اولین سخنران این طرح،‌"حجّت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنّور"، نماینده‌ی مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

 جلسه با قرائت قرآن و خیرمقدم و بیان توضیحاتی چند راجع به کمّ و کیف طرح از سوی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه،‌آقای وحید مهدوی،‌آغاز شد. سپس حجّت‌الاسلام‌والمسمین ذوالنّور به واکاوی جبهه‌ی اصلاحات پرداخت. و در پایان با پرسش و پاسخ به پایان رسید.

ایشان در پاسخ به سؤال " احتمال حمله‌ی آمریکا به ایران "، به دلیل عدم همراهی افکار عمومی با این حمله و نبودن بهانه‌ی مناسب برای این‌کار‌ آن را بعید دانستند.

دیدار رؤسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی با رهبر معظم انقلاب

بسم رب الشهدا و الصدیقین

معجزه‌ی سادگی
ساعت 9 صبح درب‌های حسینیه به روی مهمان‌ها باز شد. مسؤولان عالی‌رتبه‌ی کشورهای اسلامی هنگام ورود به حسینیه با یک مسئله غیرمنتظره روبه‌رو ‌شدند: درآوردن کفش‌ها که کمی با معطلی همراه بود؛ اما همه مسلمان بودند و می‌دانستند که وارد مکان مقدسی می‌شوند؛ گرچه تعجب می‌کردند که عالی‌ترین مقام رسمی ایران در حسینیه‌ای ساده میزبان آنهاست.

دیدار امروز در طبقه‌ی فوقانی حسینیه برگزار شد. میهمان‌ها با راهنمایی تیم تشریفات، روی صندلی‌های پلاستیکی دورتا دور سالن می‌نشستند. این آدم‌ها از کشورهای مختلف و با زبان‌های گوناگون و لباس‌های رنگارنگ، خیلی راحت کنار هم نشسته بودند. اینجا از رسمیت آنچنانی کنفرانس‌ها و سمینارها، خبری نبود... گاهی اوقات این صندلی‌های ساده‌ی پلاستیکی چه معجزه‌ای می‌کنند! کسی نمی‌توانست با ژست جلسه‌های رسمیِ سیاسی روی آنها بنشیند. آنهایی هم که خیلی شق و رق نشسته بودند، کمی که در صمیمیت فضا جا افتادند، یخشان وا شد و کوتاه آمدند.

 

صندلی‌های مجاور آقا، متعلق به سران قوه‌ی قضاییه‌ی کشورهای اسلامی بود و هیئت‌های همراه صندلی‌های روبه‌رویی را پر کردند. قاضی مرتضوی هم امروز در نقش جدیدی ظاهر شده بود و سخت مشغول مهمان‌داری... مدام در سالن می‌چرخید و با سران دادگستری کشورهای مختلف خوش و بش می‌کرد.

 

سه زن، یک دین، سه فرهنگ
در میان تمام مهمان‌ها فقط سه زن دیده می‌شدند؛ یک نفر سیاه‌پوست، یکی چشم بادامی و دیگری میزبان ایرانی آنها.

 

با اینکه هر سه مسلمان بودند اما وضعیت حجابشان متفاوت بود. انگار حجاب از چشم بادامی‌ها شروع و با ایرانی‌ها کامل می‌شد. این سه، نماینده طیف وسیعی از خانم‌های مسلمان در گوشه‌گوشه جهان بودند و به خوبی تفاوت فرهنگ‌ها را می‌شد در نوع حجاب و رنگ لباسشان دید.

رسمیِ غیررسمی
در یکی از صندلی‌های انتهای سالن، دو اوگاندایی کنار هم نشسته بودند و با هم خوش و بش می‌کردند؛ هر دو از سران دستگاه قضایی کشورشان؛ میان‌سال بودند اما گرم و با نشاط. به سراغشان رفتیم و از یکی از آنها که قاضی هم بود، در مورد ایران و سفرشان پرسیدیم:

"ایران یک کشور اسلامی بسیار پیشرفته است. همه چیز اینجا خوب پیش می‌رود، شما دستگاه قضایی اسلامی خوبی درست کرده‌اید... اما یک چیز متعجبم می‌کند..."

از او خواستیم که بیشتر توضیح دهد:

اول به صندلی پلاستیکی تکیه زد و آن را با بدنش تکان داد و به این طرف و آن طرف رفت؛ بعد با دوستش دو تایی زدند زیر خنده! خنده‌ی‌شان که تمام شد، پاهایش را نشان داد و گفت: من پابرهنه‌ام، کفش‌هایم دم در است. باز با هم زدند زیر خنده! پرسیدیم: از این موضوع ناراحت هستید؟ فوراً ابروهایش را بالا انداخت و گفت نه، نه؛ همه چیز اینجا مرتب است و البته به همان اندازه عجیب! این اولین دیدار رسمی من است که به صورت غیررسمی و بدون تشریفات برگزار می‌شود.

 

قاضی اوگاندایی در طول جلسه سراپا گوش بود. هر چند وقت یک بار هم به همان صندلی پلاستیکی تکیه می‌زد و آن را تکان می‌داد، اما اینبار نمی‌خندید، بلکه به چیزهای عجیب دور و برش فکر می‌کرد.

ورود
ساعت نه و نیم، آقا وارد سالن شدند و بر روی صندلی خود نشستند. عبای رهبر و صندلی ایشان و قطعه چوبی که در زیر پایشان قرار داشت، هر سه یک رنگ داشتند. برخلاف بقیه دیدارها پرده‌ی پشت سر آقا سبز رنگ بود. مسئولان قوه‌ی قضاییه سمت راست ایشان نشسته بودند و سمت چپ را هم رئیس دادگستری عربستان و مقامات قضایی سنگال،‌ سودان، اندونزی و ... پر کرده بودند.

 

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید شروع شد. ده دقیقه بعد، هاشمی شاهرودی آماده‌ی ارائه گزارش شد؛ حالا وقت آن بود که گوشی‌های ترجمه‌ میان مهمان‌ها توزیع شود. صحبت‌ها به صورت هم‌زمان به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی و روسی ترجمه می‌شد. آفریقایی‌ها فرانسه را بهتر از انگلیسی می‌دانستند؛ عرب‌زبان‌های جلسه هم کم نبودند؛ فرستادگان کشورهای همسایه شمال ایران نیز روسی را به بقیه زبان‌ها ترجیح داده بودند.

آقای شاهرودی، ضمن خیرمقدم به مهمانان و تشکر از رهبر به‌خاطر تشکیل این دیدار، گزارشی از اولین اجلاس سران قوه‌ی قضاییه‌ی کشورهای اسلامی ارائه کرد؛ از ثمرات این اجلاس تهیه‌ی اساسنامه‌ی اتحادیه‌ی رؤسای دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی است که در دبیرخانه اجلاس در تهران تنظیم شده و در اجلاس آتی در عربستان تصویب خواهد شد. این اجلاس در پی پیشنهاد رهبر معظم انقلاب به رییس قوه قضاییه مبنی بر شکل‌گیری اتحادیه‌ی حقوقی و قضایی کشورهای اسلامی برگزار شده است.

 

زبان بین‌المللی
محمدجواد لاریجانی (معاون امور بین‌الملل قوه‌ی قضاییه) با کسب اجازه از رهبر، مجری‌گری جلسه را برعهده گرفت. به دعوت او 4 نفر از رؤسای دادگستری کشورهای مختلف به سخنرانی و بیان دیدگاه‌های خود در مورد این اجلاس پرداختند.

بیش از هر چیز ادب و وزانت علمی در چهره و رفتار مسؤولان عالی رتبه‌ی قضایی کشورهای اسلامی مشهود بود که با توضیحات آقای لاریجانی مستند هم شد. قریب به اتفاق آنها از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و صاحب کتاب و رساله در علم حقوق بودند.

 

سخنران‌ها مطالب خود را در کمتر از 5 دقیقه بیان می‌کردند. نفر اول آل‌الشیخ، وزیر دادگستری عربستان و رئیس دستگاه قضایی این کشور بود. نفر دوم "شیخ تیجان سی" وزیر دادگستری سنگال و از نوادگان شیخ تیجانی، مؤسس فرقه‌ی تیجانیه در شمال افریقا بود. او سابقه تحصیل در رشته‌های جامعه‌شناسی، حقوق و اقتصاد را دارد و فرانسه را با لهجه‌ی تند و کوبنده‌ی آفریقایی صحبت می‌کند.

تیجان سی سخنان خود را با تشکر از استقبال ایرانیان شروع کرد: "باید بهتر همدیگر را بشناسیم و همبستگی میان خود را تقویت کنیم." و با این جمله خطاب به رهبر انقلاب به مباحثش پایان داد: "من حامل سلام گرم و صمیمانه‌ی رئیس جمهوری سنگال به حضرتعالی می‌باشم."

 

کمی قبل از پایان سخنرانی او درّی نجف آبادی با تأخیری نیم ساعته وارد سالن شد و با راهنمایی مدیر تشریفات و با جابه‌جایی یک صندلی پلاستیکی، جای مناسبی نزدیکی‌های آقا پیدا کرد و نشست.

پروفسور باقر منّان- رئیس قوه‌ی قضاییه اندونزی و صاحب 15 جلد کتاب در علم حقوق- و محمد علی مرضی وزیر دادگستری سودان سخنران‌های بعدی بودند که دیدگاه‌هایشان را نسبت به اجلاس تهران و نتایج آن مطرح کردند.

ابتدا و انتهای همه‌ی سخنرانی‌ها به زبان بین‌المللی اسلامی بود:

"بسم الله الرحمن الرحیم" و "السلام علیکم و رحمت الله و برکاته"

آیات قرآن هم فصل مشترک همه‌ی سخنرانی‌ها بود؛ آیاتی که حال و هوای نشست را تازه‌تر می‌کرد و اتحاد اسلامی را به رخ می‌کشید.

قسم به تورات!
بیانات رهبر انقلاب، رأس ساعت 10و‌10 دقیقه شروع شد.

ایشان مهم‌ترین نیاز دنیای اسلام را اعتماد به نفس در امر قضا و توکل بر خدا دانستند و تأکید کردند که فرهنگ و تمدن غرب، قادر به تامین عدالت و امنیت برای انسان‌ها نیست: «زمان فتح روم شرقی توسط مسلمین، عده‌ای یهودی هم در آنجا زندگی می‌کردند. بعد از مدتی خطاب به حاکم مسلمان گفتند:

"والتورات! لَعدلکم أحبّ إلینا ممّا مضی علینا" قسم به تورات! که عدالت شما برای ما بسیار عزیزتر از آن چیزی است که در گذشته با ما رفتار شده است.»

 

از نکات جالب دیدار امروز، لبخندی بود که هر از چند گاهی بر لبان عرب‌های مجلس نقش می‌بست؛ لهجه‌ی عربی فصیح و بلیغ آقا هنگام استناد به آیات قرآن در میان سخنانشان، تحسین و شگفتی مهمانان را برانگیخته بود.

سخنان رهبر معظم انقلاب با این جمله به پایان رسید:

"امیدوارم در تهران به شما خوش بگذرد و شما با خاطراتی خوب ایران را ترک کنید."

لحن‌های بهشتی ۲

آهنگهای خوب

بعد از انقلاب، سرودهای خوب و آهنگهای بسیار خوبی در جهت ارزشهای انقلابی ساخته شد؛ ولی در سالهای اخیر، رشد این گونه آهنگها کم شده است. این هم حیف است. باید آهنگهای خوب ساخته شود، شعرهای خوب و چیزهای جدیدی اجرا گردد و همه ی آنها ناظر به ارزشهای انقلابی باشد. اینها باید در صدا و سیما مرتباً منعکس بشود. این طور نباشد که اگر چیز خوبی منعکس می شود، حتماً باید یک شعر عاشقانه باشد که فلان خواننده ی معروف خوانده و اجرا کرده است؛ و اگر یک چیز انقلابی است، حتماً یک گوشه اش مثلاً عیب و ایراد و علتی داشته باشد. نه، برای تهیه و تنظیم آهنگهای انقلابی، آهنگهای اسلامی و طرح ارزشهای اسلامی، از بهترین موسیقیدانها و بهترین خوانندگان استفاده بشود.

 صدور موسیقی

در دوران مبارزات، موسیقی هایی از دنیای بیرون به ایران می آمد و در سطح مبارزین پخش می شد؛ مثالش چیست؟ سمفونی چهارم بتهوون، یا شور علی اف، شور علی اف، آن موسیقی ای است که یک روز در شوروی- در روسیه سابق؛ ظاهراً مربوط به قبل از شوروی، یعنی حدود سال 1914 است- زده شده و همه ی ملت را حرکت داده و به میدان جنگ برده است! ببینید، موسیقی هایی که صادر می شده و از مرزها به این جا می آمده، اینها بوده است. الآن هم خیال می کنم خیلی از موسیقی های خاص، نظیر موسیقی رقص و موسیقی فلان و اینها- که مال اساتید معروف است، از لحاظ مفاهیم، از این دِلِی دِلِیهای ما خیلی پرمغزتر و قویتر باشد. باید ببینیم ما چه چیزی را داریم بیرون می دهیم؛ این که حالا استقبال می کنند، دلیل نمی شود! بله، معلوم است که شما هر چیزی را از این جا صادر بکنید، بالاخره یک مشت، علاقه مندند! این دلیل نمی شود. داعیه ی ما چیست؟ داعیه ی ما اسلام است دیگر؛ آن مفاهیم مترقی و فرهنگ عالی که انقلاب، از اسلام ارائه می دهد. خیلی خوب، موسیقی شما اینها را منعکس می کند، یا نمی کند؟ اگر می کند، خوب است، صادرش کنید؛ اگر نمی کند، نه!

 تکلیف موسیقی

تکلیف موسیقی را روشن کنیم. از من مکرر راجع به موسیقی سؤال می کنند. راجع به این مسأله بحث کنید، آن را مشخص کنید. بحث موسیقیِ حلال و موسیقی حرام یک بحث است، اینی که از صدا و سیمای ما چه انتظاری هست و از نگاه حوزه ی علمیه چه آرایشی از لحاظ مطالب و محتوا و حواشی باید داشته باشد، بحث دیگری است؛ روی این واقعاً باید در یک جایی کار بشود. جامعه ی مدرسین می تواند همین مرکزی باشد که باید روی این مسائل کار کند.

<v:imagedata o:title="Logo" src="file:///C:DOCUME~1ADMINI~1LOCALS~1Tempmsohtml1